Základní škola a Mateřská škola
v Rapšachu

Po dlouhém těšení, které u některých postupně přešlo i v obavy, jsme se sešli v pátek 22.3. v půl páté na parkovišti u Integrované střední školy informatiky a spojů v Táboře. O hodinu později přijel přesně podle časového harmonogramu bílý autobus značky BOVA. Brněnská automobilní škola už byla po čtyřhodinové cestě, ale všichni dohromady jsme to hlavní měli před sebou. Paní profesorka z Brna vyběhla za námi: „Můžu se zeptat, kdo jste? Já jen, aby nám sem nenastoupil někdo cizí.“ (Možná by bylo dobré si někdy na nějaký zájezd do Anglie počíhat, kdyby někde někdo ….)

Velká zavazadla jsme si uložili dolů do sektoru vlevo vzadu (vyhrazeno pouze pro nás) a pak už jsme zaujali místa v autobuse. Řidiči Kamil a Marcel mě poznali, že už jsem s nimi na zájezdu byla. Dali jsme hlavy dohromady a vzpomínali, kde a kdy to bylo. Pan průvodce Petr Čechovský nás uvítal za cestovní kancelář i za sebe a poprosil, abychom ho oslovovali „Petře“. Od řidičů jsme se dověděli, jak se sklápí sedačky, co s odpadky a jak bude probíhat cesta. Na Rozvadově jsme byli kolem desáté. Ještě napsat poslední sms z Česka a koupit něco za koruny….a hurá do Německa. Cesta přes Německo byla dlouhá. Řidiči nám pustili večerníček – film Spláchnutej a po něm už jsme se ukládali k spánku. Komu se podařilo usnout, měl vyhráno. Poloha vsedě je ale ke spaní prostě nevhodná, a tak jsme spíš pospávali a bojovali s únavou.

Brusel

Ráno už jsme se postupně budili na osvětlené dálnici v Belgii (V Belgii i Francii jsou dálnice osvětlené nejen ve městech). Do hlavního města jsme dorazili asi okolo sedmé hodiny. Autobus nás dovezl hodně do centra a vystupovali jsme rychle na místě, kde se nesmí dlouho stát. Počasí bylo nevlídné. Silný ledový vítr, zamračeno a teplota lehce nad nulou. Jen pár kroků jsme ušli ke katedrále sv. Michala a Guduly. Dovnitř jsme se zatím nedostali, ale průvodce Petr nám o této nádherné stavbě řekl pár slov. Nikdo z nás nevěděl, jaký je rozdíl mezi kostelem a katedrálou, tak jsme se to dověděli (v katedrále sídlí arcibiskup). Pro některé z nás bylo také novinkou, že Belgičané nemají vlastní jazyk. Mluví se zde stejně dobře anglicky jako francouzsky i německy. Naše kroky směřovaly k hlavnímu náměstí – GRAND PLACE. Pod katedrálou byl park s opalovacími lavičkami (v poloze opalovacích lehátek), jen to sluníčko bylo schované. Šli jsme nejdříve krásnou pasáží, kde jsme za výlohami viděli velikonoční výzdobu a pak klikatými úzkými uličkami k náměstí. Cestou jsme byli svědky agresivního chování zřejmě nespokojeného občana Belgie, který házel plechovky s limonádou po uklízeči silnic a křičel: „Welcome in future!“ Když začal plechovkami mířit i po nás, raději jsme zrychlili a až pak jsme z postranní uličky sledovali konflikt. Ten uklízeč ho trochu pokropil vodou z hadice, kterou kropil silnici, ale on se na něj rozběhl a uklízeč pustil hadici, která začala nekontrolovaně stříkat, a ti dva se mezitím honili na malém náměstíčku, kde se vše odehrávalo. Jak to bylo dál, nevíme, protože jsme raději pokračovali v prohlídce města. Zanedlouho jsme došli na náměstí, které je krásné hlavně jednotnou architekturou. Všemu vévodí radnice s velmi vysokou věží (103 m). Odsud nás průvodce vzal podívat se na čůrajícího chlapečka, který má prý připomínat válečné zajatce, kteří byli přepravováni v bednách a mohli se pomstít pouze tím, že čůrali na nepřítele z bedny. Pak jsme našli i čůrající holčičku, která je schovaná v malé slepé uličce u známého baru Delirium tremens. Všude byl po páteční noci velký nepořádek. Před kavárnami byly ve velkých papírových pytlích opřené o zeď dlouhé čerstvé bagety, které čekaly na majitele, až otevřou a začnou podávat snídani. Průvodce nám dal na tři hodiny rozchod, a tak někdo šel nakupovat, někdo se ohříval v kavárně (všude uprostřed kaváren byly takové zvláštní krby, spíše to připomínalo zasklené ohniště) nebo v pivnici (světlé pivo je blond a tmavé brunet) a obdivovatelé památek nepromeškali prohlídku katedrály, která byla možná od 10 hodin. On celý Brusel se probouzí až okolo desáté hodiny a všude voní vafle a horká čokoláda a obchodníci vás lákají do svých malých krámků s oblečením, brýlemi, suvenýry a pralinkami.

V 11 jsme se sešli na náměstí, došli jsme se podívat znovu na chlapečka, který byl teď oblečený do tureckého kroje (konečně někdo pochopil, že je velká zima) a pak už jsme mířili do pralinkárny. Jmenuje se Planeta čokolády a je na rušné široké ulici. Dovnitř jsme se moc těšili – na teplo a na ukázku výroby pralinek s ochutnávkou. Když Petr vyřídil vstupné, posadili jsme se v návštěvní místnosti, kde byly měkké lavice, nádobí i suroviny k výrobě čokolády a vitríny s porcelánem. Za chvilku přišel pan pralinkář. Byl to na první pohled Francouz, mluvil krásně a srozumitelně anglicky a hlavně byl velmi zábavný. Bravurně nám popsal i předvedl výrobu tří druhů čokolády. Je zajímavé, že nejen suroviny, ale i teplota tavení zde hraje roli. Tmavá čokoláda má nejvyšší teplotu, 46 °C a bílé stačí jen 26 °C. Nakonec se pan pralinkář rozhodl, že potřebuje asistentku. Vybral si Aničku Círalovou. A určitě nelitoval. Byla moc šikovná, dělala všechno tak, jak ji pán řekl, a dílo se podařilo. Dokonce se naučila i plnit pralinky a za chvíli už jsme ochutnávali tu nejlepší čokoládu (to nikde nekoupíte) a Annie byla přijata do zaměstnání. Prý zítra v osm nástup do dílny. Zástěru si tam mohla nechat a čepičku dostala s sebou, tu si má vyprat a zítra přinést.

Ze světa čokolády jsme šli na metro, které nás s jedním přestupem dovezlo k Atomiu. Atomium je obrovský model molekuly železa (165miliardkrát zvětšený), složený z devíti koulí. Nejvýše umístěná koule je 102 m nad zemí. Vede k ní nejrychlejší výtah v Evropě (5 m za sekundu), který má skleněný strop, a tak můžete tu závratnou rychlost pozorovat. Budova byla postavena ke světové výstavě 1958 a celá je vyzdobena modely staveb a fotografiemi s vědeckou tematikou. Výhled z nejvyšší koule byl nádherný, Udělali jsme pár fotografií a museli sjet výtahem dolů, protože schodiště bylo zavřené. Z dolní části jsme mohli po jezdících schodech do jednotlivých koulí. Některé schody byly hodně strmé a jedny projížděly tunelem, kde blikala různobarevná světla (pro lidi trpící migrénou nic moc).

Po prohlídce Atomia následoval park MINI – Europe. Před vchodem je zajímavý rozcestník se šipkami a počty kilometrů do evropských hlavních měst. Do Prahy je to z toho místa 771 km. U vchodu do parku nás kromě kontroly vstupenek vítal velký zelený želvák, který se s námi pozdravil a vyfotografoval. Prohlídka byla velmi zajímavá. Kromě modelů budov jsme viděli i různé pohyblivé modely dopravních prostředků, tunely, sopky, jezera a řeky. U některých budov jste si máčknutím knoflíku mohli pustit hymnu země, za které památka byla a sopka vypouštěla dým a země pod vámi se otřásala. Děti velkým kolem roztáčely větrné mlýny a zahrály si hru na lupiče a zloděje. Z Prahy si Belgičané vybrali k vymodelování Staroměstskou radnici s orlojem. Bez okolních budov ale vypadala zvláštně a i barevně byla trochu nepovedená. Celá prohlídka končila v budově s gift shopem (obchod se suvenýry) a záchody. A bylo tam teplo! Děsně jsme během prohlídky vymrzli.

Zima nás hnala do autobusu, který mohl konečně po povinném devítihodinovém stání vyjet, velmi rychlým tempem. Cestou k parkovišti jsme se ještě ohlédli zpátky k Atomiu a už jsme se těšili na přejezd do francouzského hotelu F1 v Dankerque, které je nedaleko od Calais, odkud vede Eurotunel do Anglie. Řidiči byli odpočinutí a ptali se, co jsme viděli. Cesta do hotelu trvala asi tři hodiny. Většina z nás po celodenní prohlídce Bruselu, kterou jsme museli absolvovat po svých, okamžitě usnula. V hotelu nás čekala postel (juchú!!), sprcha a teplo (s výjimkou dvou pokojů, kde bylo topení vypnuté a pokoj vychladlý). Vzali jsme si kufry a tašky a přesunuli jsme se k recepci, kde nás průvodce rozděloval do pokojů po třech a místo klíčů jsme dostali šestimístný číselný kód, bez něhož nebylo možné se do pokoje dostat. Takže do sprchy či na záchod pouze s papírkem nebo s číslem na ruce (ale ve sprše nesmýt!), nebo pro odvážné zkouška paměti. Byli jsme dost unavení, takže hygiena, nabít mobily a spát. Ráno se vstává brzo. Dobrou noc.

Přejezd do Anglie, Hastings a Londýn

Na snídani jsme byli rozděleni do tří skupin, protože snídaňová místnost je tu malá a nevešli bychom se. První skupina měla snídani už ve čtvrt na sedm. Zkrátka přijeli jsme poznávat a ne se vyspat. Na výběr byly dva druhy toastového chleba, ještě teplá bageta, máslo, džem a k pití kakao, mléko, káva nebo čaj. Po snídani už nás čekali řidiči a pomáhali nám se zavazadly do úložných prostorů. Přes noc napadl jemný sněhový poprašek, což je ve Francii koncem března dost neobvyklé. Na hranicích jsme byli za dvě hodiny. Pasová kontrola prošla hladce. Pak jsme přejeli k vlakovému nádraží s eurovlaky. Bylo nám přiděleno nástupiště 15. Na přistavení vlaku jsme čekali asi deset minut. Do něj jsme pak najížděli uprostřed, což nebylo zrovna moc dobré, protože záchody jsou jen v prvním a posledním vagónu, takže jsme k nim měli daleko. Někteří v tom našli i výhodu. Mohli se projít po vlaku, vidět přehlídku karavanů (v některých se právě snídalo) a zaposilovat si s dveřmi, které jsou hermeticky uzavřeny a jdou otevřít pouze po zmáčknutí tlačítka, ale i potom musíte vyvinout hodně síly na jejich otevření. Vlak se rozjel asi za čtvrt hodiny po našem vjezdu. Cesta trvá  půl hodiny a pak už čekáte na hlášení, které vám oznámí, že se máte vrátit do autobusu a budete vyjíždět z vlaku. Některým cestou pořádně zalehly uši.

Nádraží na anglické straně kanálu (La Manche – francouzsky, Channel – anglicky) je v městečku Folkstone. Když jsme se vymotali, jeli jsme přímo do Hastings. To je malebné pobřežní městečko proslulé pašeráckými jeskyněmi, kde je dnes muzeum, které naše výprava samozřejmě navštívila. Autobus nás vyložil na kopci, tak jsme se hned mohli rozhlídnout po celém městě a v dálce byl vidět oceán. Počasí bylo stejně hrozné jako předešlý den. Pak jsme po schodech klesali dolů k jeskyním. Po prohlídce jsme udělali pár snímků malebných úzkých uliček a sešli do města koupit pohledy, suvenýry a někteří si zašli na fish and chips (6,20 liber) do jedné z místních pobřežních hospůdek. Ta byla moc útulná a děti mohly sedět v rybářské loďce, kde byl stolek s lavicí. Najedli jsme se a šli jsme se projít na pláž, kde byla spousta oblázků. K autobusu jsme museli vystoupat zase na kopec nad město, protože silnice na pobřeží byla uzavřená kvůli běhu, který se ten den běžel (někteří běželi v krátkých trenkách!).  Cestou jsme píchli, ale řidiči si s tím poradili během 20 minut.

Odpoledne jsme strávili v Londýně. Nejdříve jsme jeli do London Dungeon – muzeum hrůzy. To jsme ale nenašli na původním místě. Průvodce zjistil, že je přestěhované více do centra k London Eye. Dobrá zpráva byla, že z původního místa jezdí do nového muzea černý double – decker. Tak jsme jeli. Všichni chtěli sedět nahoře, tak někteří museli nedobrovolně dolů, ale i tak to byl hezký zážitek. Projížďka nebyla dlouhá (asi 15 minut) a pak nás čekala fronta ke vstupu. Nikdo nám nedokázal říct, na jak dlouho je. Slibovali 20 minut a nakonec jsme stáli ve frontě ke vstupu do budovy 2 hodiny a uvnitř byly ještě dvě fronty na hodinu. Ale stálo to za to. Procházelo se spoustou místnosti, kde herci předváděli soudy a tresty. V jedné místnosti byl střihoruký Edward a my měli opravdu pocit, že nás stříhají. Jinde zas proběhl soud kvůli krádeži ovce a následná poprava oběšením. To se odehrávalo na lavici, kde jste zažili nečekaný volný pád ve tmě do hloubky 5 metrů. Všichni vyšli z budovy plni zážitků a šťastní, že se jim nic nestalo a že to přežili. Pak už nás čekala cesta Londýnem do Catfordu na místo setkání s rodinami. Tam jsme kvůli frontám dorazili o hodinu později. Naštěstí se nikdo moc nezlobil, protože Petr zavolal koordinátorce Lauře, která to rodinám včas oznámila. Byl dost velký provoz, ale s tím se musí počítat. Je to vlastně popojíždění mezi semafory. Všude mezi auty kličkují cyklisté, messengeři na skútrech i chodci. Je to na nervy, ale naši řidiči je mají dost pevné, tak jsme dojeli bez problémů. Místo setkání nebylo na parkovišti jako většinou, ale v ulici u parku. Na silnici už stál Bob s vítací čepicí s nápisem Czech Republic, kterou mu přivezli řidiči už dřív. Je to jeden z ubytovatelů a má rád české výpravy. Pak se začali sjíždět rodiny a naše děti odcházely s různou mírou nadšení i obav z autobusu do aut, které je vezly do řadových domečků v blízkém i vzdálenějším okolí. Část naší skupiny byla ubytovaná v Catfordu a část v sousedním Sydenhamu. Přijížděli běloši, černoši, Indové, muslimové…Naše rodina byli muslimové. Bavili se s námi jen v autě. K večeři jsme měli rýži s párkem a zeleninou. Bylo to moc dobře ochucené. Po večeři jsme chvíli poseděli v jídelně a koukali na televizi s patnáctiletou dcerou, která byla moc milá. V rodině byli ještě dva kluci ( 8 a 7 let). Ty jsme ale první večer neviděly. Pokojíčky jsme měly útulné. Petra bydlela až nahoře v podkroví, já se Šárkou v prvním patře a paní profesorka z Brna spala v přízemí. Záchod byl malinkatá místnůstka, že se málem nedaly zavřít dveře, když tam někdo byl. Koupelna byla prostorná dost a byla v ní vana se starou baterií (kohoutky – zvlášť teplá a studená). Celý dům byl laděný do černobíla, takže elegance. V našem pokoji byla zima, ale Petra měla nahoře teplo. Paní ubytovatelka nám neposkytla ani návod k použití oken, světel a baterií, tak jsme chvílema tápaly. Světla byla na šňůrku, záchod na tlačítko (jako u nás), okna na kličky s klíčkem a dětskou pojistkou – největší hlavolam ( 5 minut pokusů a omylů) a baterie v pohodě, jen bylo těžké namíchat správnou teplotu vody. Usnuli jsme rychle, protože postele byly jako vždy velmi pohodlné a únava velká.

Legoland, Windsor a londýnská muzea

Ráno jsme se bez problémů (nikdo nepřijel pozdě a nikdo nezabloudil) sešli na meeting point. Všichni jsme byli plni dojmů z rodin. Velcí kluci byli spokojení, dobře se najedli i vyspali a taky si popovídali. Skupinky holek na tom byly různě. Jedna celkem spokojená a druhá ne. Děvčata nedostala večeři ani obědový balíček, ale vše se řešilo jak náhradním jídlem, tak domluvou přes koordinátorku. Nakonec musel průvodce zapojit i cestovní kancelář, která zařídila výměnu rodiny, což bylo úplně nejlepší řešení.

Dopoledne jsme se rozdělili na dvě skupiny. Jedna jela do Windsoru a druhá do Legolandu. Královský hrad jsme viděli už cestou z dálnice. Nejdřív vystupovali legolanďáci a pak se pokračovalo k hradu. Návštěvníci hradu měli velkou výhodu – mohli se schovat před vytrvalým ledovým větrem, což v Legolandu nešlo. Atrakce byly velmi lákavé, dokonce jsme nevynechali ani ty vodní, čehož jsme po chvilce litovali. Do plavidla nám stříkala voda a někteří měli mokré kalhoty až na zádech, což bylo v té zimě moc nepříjemné. U těchto atrakcí byly sice sušičky, kde jsme se mohli za 2 libry osušit, ale doba sušení byla tak krátká, že by to spravilo tak 10 liber, což jsme obětovat nechtěli. Zažili jsme hodně zábavy i legrace. Mezi Brity, kteří neprojevují tolik emoce, jsme vypadali asi divně, ale my jsme si to užili. Na takové houpací lodi jsme zažili situaci, kdy jeden pán musel odejít, protože byl tak velký, že si nemohl sednout dozadu na lavičku a bezpečně se připoutat.

Ve Windsoru si druhá skupina prohlídla hrad, který nechal postavit Vilém Dobyvatel r. 1070. Hrad je využíván královskou rodinou jako víkendové sídlo. V kapli sv. Jiří je pochováno 10 anglických panovníků. Na tomto hradu bývá velkolepé polední střídání stráží (trvá asi hodinu), ale pouze v hlavní sezóně. V době naší návštěvy bylo pouze malé střídání, ale vnitřek hradu byl velmi zajímavý, tak si i druhá skupina užila podle svých očekávání.

V jednu hodinu jsme se vraceli zpátky do Londýna. Došli jsme na místo, kde jsou tři muzea – přírodovědné, umělecké a technické. Dostali jsme tři hodiny na všechny, a tak jsme každý vybírali to, co nás nejvíce lákalo. Naše skupinka strávila nejvíce času v přírodopisném. Viděli jsme spoustu zvířat, sluneční soustavu s interaktivním způsobem získávání informací, různá zařízení nám vysvětlovala přírodní jevy. Na většinu exponátů jsme si mohli sáhnout. Děti to moc bavilo a nechtěly ven. V uměleckém muzeu byla spousta krásných šatů, šperků, soch a výrobků ze železa. To nás holky moc zajímalo. Kluci šli do technického, které jsme už nestihli. Ideální by bylo strávit v každém muzeu tak jeden den.

Cesta do rodin proběhla hladce. Měli jsme to oproti předešlému dni blíž. Těšili jsme se na teplou večeři, sprchu a postel. Rodiny si pro nás jezdily od sedmi do třičtvrtě na osm. Pro Kristýnu a Janu si přijela nová teta, která vypadala moc mile. K večeři jsme měli těstoviny s dobrou rajčatovou omáčkou. Jedli s námi i kluci. Dost se styděli a trvalo alespoň pět minut, než přišli vůbec ke stolu. Prý se stydí i před dětmi. Byli moc roztomilí. Ten mladší jedl vestoje, možná pro jistotu, aby mohl utéct, kdyby ty cizí tety – učitelky něco vymýšlely…Oba jedli ve školní uniformě, kterou zatím dost neradi svlékají. Jsou na ni velmi hrdí. Moc ráda bych si s nimi povídala, ale nebyla šance. Po večeři jsme se šly projít. Prošly jsme pár okolních ulic a spěchaly domů. Teta totiž nevypadala moc nadšeně z toho, že půjdeme ven a taky jsme se musely sbalit, protože další den večer už nás čekal odjezd do České republiky. Pána jsme zahlídly jen ráno, když se chystal do svého Take away (občertvení – jídlo s sebou). K autobusu nás vezla paní. Měli to rozdělené. Paní vozila ráno děti do školy a pak šla do obchodu a odpoledne se vystřídali, aby mohla být s dětmi.

Greenwich a procházka centrem Londýna

Ráno jsme si dobalili, navlíkli na sebe vše, co jsme měli a jeli na místo srazu. Čekal nás totiž celodenní pobyt venku a počasí bylo pořád stejně studené. Řidiči nás odvezli ke Greenwichskému parku a pak už jeli zase devět hodin odpočívat před dlouhou cestou domů. My šli parkem, kde byly rozkvetlé narcisy i přes nepřízeň počasí, ke královské observatoři s nultým poledníkem. Na něm jsme se vyfotografovali, prohlídli si další zajímavosti jako hodiny s 24 hodinami, ukázku anglických délkových jednotek a všechno to, co je z Greenwichského kopce vidět jako na dlani. Pak jsme sešli dolů k námořnímu muzeu. Otvírali až v deset, tak jsme chvilku počkali a pak se vrhli dovnitř. Prohlídli jsme si spoustu lodí, lodní šroub, záchranné čluny, lana a vše, co souvisí s námořním světem. Pak jsme spěchali na loď, která jede do centra. Protože ale na nástupišti nikdo jiný kromě nás nebyl, loď odjela o minutu dřív a my ji nestihli. Museli jsme čekat půl hodiny na další. Mezitím jsme se vyfotili s lodí Cutty shark, která před pár lety vyhořela zrovna v době, kdy jsme tam byli ( ale my to nezapálili!). Už je krásně spravená a probíhají tam prohlídky. Další loď přijela načas. Uvnitř bylo teploučko a sedačky byly krásně pohodlné. Paní profesorka si dala u baru drink, protože prý těžko snáší jízdu lodí. Cestou jsme si prohlídli Londýn z hladiny Temže, což je také zajímavý a ne moc obvyklý pohled. Zvlášť dobře je z řeky vidět hrad Tower, protože od města je schovaný za hradbami. Podjeli jsme také Tower bridge a vystoupili na stanici Embankment. Za chvilku jsme byli na Trafalgar square se sochou admirála Nelsona na 50 m vysokém sloupu a čtyřmi lvy pod ním. Malá fontána byla zamrzlá. Tak to jsme ještě neviděli. Došli jsme si do Národní galerie na záchod a pak už jsme prošli k Buckinghamskému paláci. Cestou zpátky jsme prošli k Picadilly, kde jsme nějakou dobu nakupovali. Myslím, že jsme si všichni udělali radost. Někdo nakupoval suvenýry, někdo zase zlevněné oblečení v šestipatrovém sportu na rohu a někdo zašel na jídlo do Mc. Donaldu. Ve tři se naše skupina sešla u sochy Amora a společně jsme prošli SOHO. To byla vůně a výstava jídla. Pečená selata a husy za výlohou, to se jen tak nevidí. My teď směřovali k budovám parlamentu a k London Eye. Cestou jsme viděli Westminsterské opatství a hodinovou věž, která kromě známého zvonu Big Bena (14 tun a má průměr 3 metry) skrývá 393 schodů. Zvon jsme slyšeli letos několikrát za pobyt, má opravdu silný „hlas“. Někteří měli nožičky doslova ušoupané, ale od cíle nás dělil už jen Westminsterský most, po kterém jsme přešli na druhý břeh Temže. Ještě před projížďkou na obřím kole (135 m) jsme zašli do „eat all you can“ restaurace. Zaplatíte 5 – 8 liber vstupné (podle množství druhů jídel), dostanete sklenici pití a talířek s příborem. A pak už jíte a jíte….Někteří dali i osm kol. J. A když jsme měli plná bříška, odebrali jsme se ke kolu, které už svítilo (tentokrát červeně), protože se pomalu stmívalo. Takže následovala noční prohlídka Londýna z výšky. Určitě ani tahle atrakce nikoho nezklamala. Potom už jsme mířili do autobusu, kde nám řidiči ohřívali párky k večeři. My, co jsme navštívili restauraci jsme se snažili objednané párky spíše někomu přenechat, ale když to nevyšlo, přemohli jsme se, abychom řidiče před tou dlouhou cestou nějak nenaštvali….

Cesta domů byla bezkonkurenčně krátká a pohodová. Zvládli jsme to za pouhých 19 hodin. My chválili řidiče a oni nás, že jsme nepotřebovali zbytečně stavět a krásně stihli tunel a tak nějak všechno bylo fajn.

Ještě malá statistika na závěr: Za 6 dní jsme najeli 3960 km, strávili 53 hodin v autobuse, navštívili 11 objektů (památek, muzeí nebo atrakcí), jeli lodí, metrem, double – deckerem a nejrychlejším výtahem v Evropě. Dvakrát jsme byli ve výšce nad sto metrů nad zemí. A vy určitě víte, kolik jste udělali fotek. Já jen 271.

Na závěr vám chci poděkovat za bezproblémové chování, statečnost a dochvilnost. Věřím, že máte hodně zážitků (včetně špatných, které nás posilují a učí překonávat problémy), které pomohly vašemu vzdělání a poznání. Také doufám, že jste si ověřili stupeň pokročilosti v angličtině a určitě nějaké to nové slovíčko nebo frázi pochytili a snad vás to i motivovalo k dalšímu studiu tohoto užitečného jazyka, kterým (jak jste se mohli přesvědčit) dnes mluví minimálně celá západní Evropa. Pokud se vám výlet líbil, pojeďte za rok znovu nebo zájezd doporučte kamarádům.