Opravdu krásné a silné přepravní stroje měli staří Soplouchové! To
jsme se dozvěděli, jakmile se nám podařilo zachránit pozůstatky
několika nádherných nástěnných maleb. Dávní umělci, patřící k vysoce
vážené vrstvě takzvaných Sprejerů, na několika zdech znázornili
vozidla Soplouchů, tak zvané Plouchy. Zrekonstruovali jsme podobu
těchto tolik opěvovaných zázraků pozemské civilizace! Elegance se
snoubila s účelností, jednoduchost s rychlostí.
Každé vozidlo mohlo pojmout až osm pasažérů. Jak z kreseb vyplynulo,
cestující při dopravě spolupracovali, jinak by cíle nedosáhli. Naši
konstruktoři odhalili smysl jednotlivých součástí. Proto jste i vy
mohli jejich úsilí napodobit a jak vidím, vytvořili jste velmi
zdařilé repliky vozidel. V terénu jsou prý tato vozidla nedostižná.
Vaším úkolem nyní bude ujet v tomto stroji dva okruhy. Kdo bude v
cíli první, vítězí. V případě, že se nikomu nepodaří dojet až do
cíle, rozhoduje délka ujeté trasy. Trénink není povolen. Nasedat!
PROVEDENÍ
Text
můžete říci až potom, co budou pásová vozidla skutečně vyrobena. Je
třeba zajistit krepový papír - pro každou skupinu 8 rolí stejné
barvy, disperzní lepidlo a silnější štětec. Práci lze zadat, aniž
sdělíme, k čemu bude dobrá. Krepový papír si náčelníci skupin s
pomocí alespoň některých členů slepí tak, aby vždy 4 role na sebe
navazovaly. Postačí přesah 5 cm. Vznikne nekonečný pás o délce 10
metrů. Každá skupina tím získá dva pásy. Práci lze provést o
poledním klidu, mimo hlavní zaměstnání.
Trať
vytyčíme pokud možno na rovině - třeba na louce nad táborem - skýtá
spoustu manévrovacího prostoru. Ještě než skupiny vyrazí, dovolíme
jim vzít si do batůžku záložní pás. Poslední instrukce: soupeři se
nesmějí dostávat do fyzického kontaktu, při jízdě je možné prvního
střídat. Pás držený nad hlavou nesmí být úmyslně muchlán. Stoupnout
lze jedině na pás. Pokud někdo přešlápne celým chodidlem, musí
vozidlo zastavit a konstruktor, který každou skupinu doprovází,
počítá do deseti. Teprve potom smí vozidlo pokračovat v cestě.
Zdánlivě je všechno zcela jasné. Závodníci odkývají, že jako
rozuměli, a pak se od základní čáry vyřítí plnou rychlostí. Přesněji
řečeno - pokusí se o to. Brzy zjistí, že jízda není tak jednoduchá,
jak původně vypadala. Z oprávněné obavy, aby tenký krepák neroztrhl,
hrbí se předák a našlapuje co možná opatrně. Pokud tak nečiní,
vznikají záhy díry. Ty nelze opravovat. Roztržený pás se nesmí
navazovat.
Kdo
vsadí na pomalejší, leč k papíru šetrnější jízdu, má vítězství na
dosah. Nejdéle po dvou okruzích se první pásový transportér změní v
důmyslnou soustavu děr, u které je problém, kam šlápnout. Ten, kdo
si šetřil záložní pás na finiš, tedy co nejdéle, je jasným
favoritem. Prvního pasažéra je dobré alespoň občas vystřídat, jinak
se změní v Hrbáče z Damašku. Z faktu, že trať o délce 800 metrů byla
překonána za 90 minut, lze usoudit, že rychlost jízdy není právě
závratná. Hrát lze jen za úplného sucha, neboť krepový papír barví,
a to znamenitě, mokrý naprosto ztrácí pevnost.
HODNOCENÍ
V
případě stejného počtu kol všech skupin rozhoduje o vítězi pořadí v
cíli; pokud jízda skončí přetržením obou pásů, je směrodatná
vzdálenost ujetá od startu.
POMŮCKY
32 rolí krepového papíru
(8x po čtyřech různých barvách), disperzní lepidlo 4x, 4 široké
štětce, praporky na vytyčení trasy |
|