Návrat z hvězd

 

karel.snetina@j-hradec.cz


Domů Nahoru

 

 

Ukázka z celotáborové hry Jirky Choura "Návrat z hvězd", kterou jsme hráli na letošním táboře.


IV. ETAPA - ODKAZ SOPLOUCHŮ

Opravdu krásné a silné přepravní stroje měli staří Soplouchové! To jsme se dozvěděli, jakmile se nám podařilo zachránit pozůstatky několika nádherných nástěnných maleb. Dávní umělci, patřící k vysoce vážené vrstvě takzvaných Sprejerů, na několika zdech znázornili vozidla Soplouchů, tak zvané Plouchy. Zrekonstruovali jsme podobu těchto tolik opěvovaných zázraků pozemské civilizace! Elegance se snoubila s účelností, jednoduchost s rychlostí.

Každé vozidlo mohlo pojmout až osm pasažérů. Jak z kreseb vyplynulo, cestující při dopravě spolupracovali, jinak by cíle nedosáhli. Naši konstruktoři odhalili smysl jednotlivých součástí. Proto jste i vy mohli jejich úsilí napodobit a jak vidím, vytvořili jste velmi zdařilé repliky vozidel. V terénu jsou prý tato vozidla nedostižná.

Vaším úkolem nyní bude ujet v tomto stroji dva okruhy. Kdo bude v cíli první, vítězí. V případě, že se nikomu nepodaří dojet až do cíle, rozhoduje délka ujeté trasy. Trénink není povolen. Nasedat!

PROVEDENÍ

Text můžete říci až potom, co budou pásová vozidla skutečně vyrobena. Je třeba zajistit krepový papír - pro každou skupinu 8 rolí stejné barvy, disperzní lepidlo a silnější štětec. Práci lze zadat, aniž sdělíme, k čemu bude dobrá. Krepový papír si náčelníci skupin s pomocí alespoň některých členů slepí tak, aby vždy 4 role na sebe navazovaly. Postačí přesah 5 cm. Vznikne nekonečný pás o délce 10 metrů. Každá skupina tím získá dva pásy. Práci lze provést o poledním klidu, mimo hlavní zaměstnání.

Trať vytyčíme pokud možno na rovině - třeba na louce nad táborem -  skýtá spoustu manévrovacího prostoru. Ještě než skupiny vyrazí, dovolíme jim vzít si do batůžku záložní pás. Poslední instrukce: soupeři se nesmějí dostávat do fyzického kontaktu, při jízdě je možné prvního střídat. Pás držený nad hlavou nesmí být úmyslně muchlán. Stoupnout lze jedině na pás. Pokud někdo přešlápne celým chodidlem, musí vozidlo zastavit a konstruktor, který každou skupinu doprovází, počítá do deseti. Teprve potom smí vozidlo pokračovat v cestě.

Zdánlivě je všechno zcela jasné. Závodníci odkývají, že jako rozuměli, a pak se od základní čáry vyřítí plnou rychlostí. Přesněji řečeno - pokusí se o to. Brzy zjistí, že jízda není tak jednoduchá, jak původně vypadala. Z oprávněné obavy, aby tenký krepák neroztrhl, hrbí se předák a našlapuje co možná opatrně. Pokud tak nečiní, vznikají záhy díry. Ty nelze opravovat. Roztržený pás se nesmí navazovat.

Kdo vsadí na pomalejší, leč k papíru šetrnější jízdu, má vítězství na dosah. Nejdéle po dvou okruzích se první pásový transportér změní v důmyslnou soustavu děr, u které je problém, kam šlápnout. Ten, kdo si šetřil záložní pás na finiš, tedy co nejdéle, je jasným favoritem. Prvního pasažéra je dobré alespoň občas vystřídat, jinak se změní v Hrbáče z Damašku. Z faktu, že trať o délce 800 metrů byla překonána za 90 minut, lze usoudit, že rychlost jízdy není právě závratná. Hrát lze jen za úplného sucha, neboť krepový papír barví, a to znamenitě, mokrý naprosto ztrácí pevnost.

HODNOCENÍ

V případě stejného počtu kol všech skupin rozhoduje o vítězi pořadí v cíli; pokud jízda skončí přetržením obou pásů, je směrodatná vzdálenost ujetá od startu.

POMŮCKY

32 rolí krepového papíru (8x po čtyřech různých barvách), disperzní lepidlo 4x, 4 široké štětce, praporky na vytyčení trasy