Základní škola a Mateřská škola
v Rapšachu

Domů
Nahoru


2007/2008 - I. část


   
5.9. – tedy s dvoudenním odkladem jsme zahájili nový školní rok 2007/2008 po prázdninové rekonstrukci vybraných prostor naší školy: školní kuchyně, její sklady a kancelář, toalety a jejich vybavení včetně úklidových místností, učebny I. stupně a vestavěná skříň na chodbě, střecha, okapy a hromosvody, chodník před vchodem ze dvora. Následoval velký úklid spojený se stěhováním nábytku, vybavení a pomůcek, do kterého se zapojili všichni pracovníci školy. Více na http://rapsach.cz/skola/06072.htm.
Do naší školy nastoupila po několikaleté pauze p. uč. Marie Kepková a do školní kuchyně p. kuchařka Bedřiška Císařová. Přejeme jim hodně pracovních úspěchů.
Připomeňme, že do důchodu odešla p. uč. Marie Jirků a p. kuchařka Marie Buštová. Přejeme jim pevné zdraví a zasloužený odpočinek.
   
5.9. vyšlo první číslo našeho školního časopisu Rapšach Planet. Čtenáři se zde kromě hitparády a přání k narozeninám seznámili s kompletní kronikou našeho turistického tábora Dračice 2007 „Návrat z hvězd“.Výňatek z táborové kroniky: ČTVRTEK 12. 7. 2007
Vo čtvrtok nós vzboďol Ondro Šóšo. Rozcvočko bolo mórnó (čokolo jsmo vjotšó toror). Olo vzhlodom k tomo, žo nós čokolo poslodnó colotóborovó hro, tok jsmo bolo ródo.
Dnosko nós zcolo vojómočno svololo „Moló Motko“ do hongóro, obo nós rozdololo do posódok.
Dopolodno jsmo so voprovolo do covolozoco no Klokov, no otopo „Sotkónó třoťóho droho“. To prosto žvotlómo no loďo o ono nóm mosó stojno odpovódot. S koždoo posódkoo šol jodon Konstroktor o sčótol bodo. Dovod so Somčoo, Jonšo s Homom, Morton so Smolóčkom o Honzo s Ondroo. Proč ton Dovod pořód jo o tó Somčo?...
Více o turistickém dění v naší škole a obci: http://rapsach.cz/tom/.
 
13.9. jsme zahájili tradiční výcvik v plavání našich žáků 1. – 4. třídy a dětí z mateřské školy v bazénu Relax Vajgar v Jindřichově Hradci.
 
17.9. počínaje se zájemci z řad našich žáků a žákyň zapojili do činnosti následujících zájmových útvarů - kroužků:
1. Jazykové: německý a anglický.
2. Rukodělné a umělecké: dovedné ruce, výtvarný, hra na zobcovou flétnu, pěvecký.
3. Sportovní: pohybové hry, florbal.
4. Informační a komunikační technologie: počítačová animace, počítačová tvorba filmů.
5. Mediální: školní časopis.
6. Turistický: TOM „Práčata“ starší a mladší.
 
18.9. se naši vycházející žáci a žákyně spolu s p. uč. Ivanou Kvapilovou vypravili do Českých Budějovic na již tradiční Vzdělání a řemeslo.  
Vybrali jsme z webu http://www.vcb.cz/vystaviste.php?cze/vystavy-2007/vzdelani-a-remeslo/11/: prezentace školství všech úrovní, ukázky odborného výcviku, zařízení pro speciální školy, nadace, fondy, stipendia. Učební pomůcky, zařízení, učebnice a programy pro všechny stupně výuky. Potřeby pro děti.
 
19.9. zahájila p. Miroslava Jáchymová distribuci dotovaného EU školního mléka a prodej nedotovaných výrobků ke svačině a osvěžení žáků, žákyň a zaměstnanců školy.
Další informace na http://www.laktea.cz/projekty/main.htm, např. za celý rok 2001 (kalendářní) zkonzumovali školáci 17,5 miliónů kusů dotovaných výrobků (z toho 15,1 mil. ks mléka). Za rok 2002 to bylo již téměř 20 miliónů (z toho 16 mil. ks mléka), za rok 2003 necelých 19 miliónů (z toho 14,6 mil. ks mléka). 
 
19.9. navštívil naše druháčky mluvčí Policejního ředitelství v Jindřichově Hradci pan Jaroslav Beran a předal jim Ajaxův zápisník, z něhož jsme vybrali následující témata:
1. Policejní hodnosti.
2. Technika, která pomáhá policistům.
3. Policejní složky – pořádková, dopravní, vyšetřovací, letecká, URNA.
4. Bezpečnost dětí a jejich chování v rámci silničního provozu.
5. Dopravní značky.
6. Vlastní bezpečnost doma a venku.
7. Trestné činy a děti.
8. Mezilidské vztahy – šikana.
9. Malý cyklista, chodec v silničním provozu.
10. Návykové látky, drogy, hazardní hry.
11. bezpečné prázdniny.
Také jsme obdrželi materiály o dětské úrazovosti a jejímu předcházení, jichž využijeme ve výuce, ve školní družině a zájmových aktivitách: „Nebezpečí doma“, „Neplechovi doma a na výletě“, „Dětství bez úrazů“, „Úraz není nehoda“, „Protiúrazový domeček“, Pozor, pozor, nezbedníčci.“
 
20.9. se uskutečnila od 16.00 hodin úvodní společná schůzka rodičů našich žáků a žákyň a jejich vyučujících.
Zájemci z řad rodičovské a širší veřejnosti se mohli mimo jiné seznámit s rekonstruovanými prostory naší školy.
   
29.9. uspořádal naposledy náš TOM „Práčata“ Rapšach dálkový pochod Pěšky zpátky do Evropy... už jsme v tom! (17. ročník)
Trasy: 17, 25 a 40 km, start: 7.30 – 9.30 hod. od klubovny Tomíků, kontroly: New York, Paris, Benátky, Bosna.
A opět trochu statistiky:
Na kontrolách: 12 turistů
Pěších : 59 turistů
Na kolech: 3 cykloturisté.
Odkud jsme všichni dorazili: Ústí nad Labem, Praha, Frýdek-Místek, Plzeň, Chlumec, Krupka, Borovany, Litvínov, Teplice, Kutná Hora, Benešov u Prahy, Telč, Toužim, Počátky, Studená, České Budějovice, Rapšach.
Počasí nám velmi přálo a houby jsme si také užili!!!
Děkujeme sponzorovi našeho pochodu firmě MAGNA CARTECH!!!
   
29.9. se uskutečnilo setkání našich bývalých žáků a žákyň po 30 letech. Náš pan ředitel provedl jejich výpravu po škole a pohovořil s nimi o tom, co život přinesl a přináší.
   
1.10. ukončil hlavní vedoucí našeho turistického oddílu „Práčata“ Rapšach pan Karel Snětina 1. etapu statistiky plnění Oblastního turistického odznaku (OTO)„Vitorazsko“, z níž vyplynulo: počet vydaných zápisníčků – 153, počet splněných podmínek –  88.
A připojujeme  jen stručný výčet míst, kde všude se podmínky pro udělení OTO „Vitorazsko“ plní nebo splnily: Cheb, Plesná, Tlučná, Zbuch, Toužim, Jirkov, Litvínov, Beroun, Radim, Trutnov, Hradec Králové, Rapotín, Ostrava, Frýdek-Místek, Střelice, Velké Meziříčí, Rapšach, České Velenice, Bechyně, Tábor, Votice,...
Více se dozvíme na mapce:
   
1.10. byly na pozemku školy umístěny dva kontejnery na třídění – separaci odpadu: na PET lahve a obaly z nápojů mléčných, džusů a pitíček, a na papír.
 
2.10. jsme obdrželi inspirativní dopis od paní Heleny Grafové, za který jí velmi děkujeme:
„Dobrý den,
byla jsem u vás v Rapšachu minulý víkend na pochodu. Při hledání informací o Vitorazsku jsem narazila na novou knížku „Za strašidly do lesů a skal“ 50 rodinných výletů od Petra Davida a Vladimíra Soukupa, nakl. IKAR.
Možná vás bude zajímat, co o Vitorazsku napsali. Přeju víc úspěchů v propagaci vašeho území, protože je u vás krásně.“
Pisatelka nám spolu s dopisem zaslala přílohu pod názvem „Chlum u Třeboně, kde leží Vitorazsko, Hejmor, strašidlo z nejpodivnějších“ a „Po stopách loupežníka Grasla“.
Hejmor, strašidlo z nejpodivnějších (úryvek):
V hlubokých lesích na Vitorazsku prý žije hned několik prapodivných přízraků. Nejznámější a také nejzvláštnější z nich je strašidlo zvané Hejmor či Hejmon...je těžké si před ním dávat pozor, nikdo totiž neví, jak vlastně vypadá. Přesněji řečeno – nevypadá nijak, anebo úplně všelijak. Může na sebe brát jakoukoli podobu. Klidně se promění v prudký poryv větru, který vám strhne čepici a žene ji daleko do hloubi lesa...ale není třeba se bát – tento duch má spadeno jen na lumpy, kteří páchají nepravosti, škodí lesu a jeho obyvatelům...
 
1. – 2.10. a 4.10. žáci a žákyně naší 6. třídy plnili úkoly testu scio v následujících oblastech: český jazyk (Čj), matematika (Ma), obecné studijní předpoklady (OSP) a navíc vyplňovali dotazník jak žáci, tak i rodiče.  
 
3.10. se naši žáci a žákyně vypraví do Českých Budějovic na filmové představení Shrek Třetí (I. stupeň a zájemci z II. stupně) a Harry Potter a Fénixův řád (II. stupeň) v Cinestaru.
   
5.10. nás navštívila bývalá žákyně Lenka Barvínková. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
8.10. poklesla rtuť našeho digitálního teploměru na – 0,7°C.
   
9.10. besedovali naši žáci a žákyně v rámci povinně volitelného předmětu společensko vědní seminář s paní Vlastou Novákovou ze Spáleniště (z rodu Volfů, hrnčírna v Rapšachu).
V průběhu velmi příjemného a poučného setkání se zabývali následujícími tématy:
1. II. světová válka – Rapšach a okolí.
2. Naše škola za 1. republiky.
3. Obec Rapšach očima pamětnice.
4. 50. léta a vystěhovalectví v pohraničí – naše obec Rapšach.
5. Pamětnické fotoalbum (rodinné, školní) – osobní vzpomínky.
Naše žákyně Andrea Poláková, Eliška Korandová a Linda Šebestová napsaly následující řádky jako poděkování:
Dne 9.10. nás na Společenskovědním semináři navštívila místní pamětnice paní Vlastimila Nováková. Povídala nám o druhé světové válce a ochotně odpovídala na naše zvídavé otázky.
Všichni s napětím poslouchali její zajímavé životní příběhy. Ani se nám nechtělo věřit, co vše se v té době odehrávalo a jak je dnešní život jiný. Často zde padaly otázky na téma historie Suchdolska (události v Tušti apod.) Ač vám to možná přijde neuvěřitelné, naše škola tehdy bývala nejmodernější a nejkrásnější v okolí! V každé třídě bývalo 40 dětí! Dokážete si to představit? Jen na naší návsi byly nejméně čtyři obchody!
 Podělila se s námi i o historii její rodiny. Dozvěděli jsme se například, že je příbuzná s Wolfovými z Klikova, psala se však s jednoduchým V, protože její rodina nepřijala německou národnost. V sedmnácti letech zde pracovala jako pletařka ponožek pro německá vojska...
 Povídání se nám všem moc líbilo, a tak jsme k díkům a hlasitému tleskání připojili i krásnou kytici karafiátů.

 

   
9.10. jsme doplnili vybavení některých tříd žákovskými lavicemi a židlemi: učebna 2. třídy, fyziky a přírodopisu.
11.10. byla provedena celková rekonstrukce rozvodu televizních antén v budově školy: školní družina, učebna 1. třídy, učebna fyziky, přírodopisu a půdní vestavba.
   

 

 

13.10. jsme našli první geokešku! Bylo nás šest (Majka, Homi, Ondra Kříž, Ondra Kaňúr, Pepča, Homi a Kája), a kešku jsme našli u řeky Dračice na první pokus čistě náhodou (Homi na ni šlápnul). Docela nás to zaujalo, už se těšíme na hledání dalších – třeba na Tajné výpravě na začátku listopadu.
Co to geokešing (geocaching) vůbec je?
Odpoví nám stránky http://cs.wikipedia.org/wiki/Geocaching
Geocaching
Geocaching [geokešing] je hra na pomezí sportu a turistiky, která spočívá v použití navigačního systému GPS při hledání skrytého objektu zvaného cache, o němž jsou známy jen jeho geografické souřadnice. Při hledání se používají běžné turistické přijímače GPS. Člověk, zabývající se geocachingem, bývá označován slovem geocacher.
Cache
Cache bývá nějaká vodovzdorná, většinou plastová schránka, kanystr, apod. Zakladatel cache po jejím umístění zveřejní její souřadnice na internetu. Schránka by měla být dostatečně veliká, aby se do ní vešel deník, do něhož se zapisují její nálezci. Bývá zvykem umísťovat do cache také nějaké „dárky pro objevitele“. Nálezce cache si smí dárek ponechat, ale měl by místo něj vložit něco vlastního pro další účastníky hry.
Historie a současnost
Geocaching vznikl v USA bezprostředně poté, co 1. května 2000 rozhodnutí tehdejšího amerického prezidenta Clintona odstranilo umělou odchylku, přidávanou do signálu GPS, a zlepšilo tak přesnost tohoto navigačního systému pro běžné civilní uživatele z desítek až stovek na několik metrů. K červnu 2005 bylo ve 215 zemích na celém světě přes 171 000 skrýší pro geocaching, z toho zhruba 700 v Česku. V září roku 2006 vzrostl počet skrýší v Česku na celkem 2570, z toho 184 nedostupných a tak zbývá 2386 těch, co můžete vyrazit hledat. Komunita geocacherů organizuje rozmanité akce, jako jsou úklidy v přírodě, grilovací párty, Geopiva, Geohry apod.
   
16.10. byla ve školní družině uvedena do provozu nová televize s LCD obrazovkou, která byla zakoupena z poplatků na provoz ŠD. 
19.10. představil realizační tým žáků a žákyň 7. třídy spolupracující s vyučující angličtiny p. uč. Olgou Imrichovou překlad dopisu od reverenda Fr. Luise, ředitele domova, ve kterém žije a studuje  náš adoptivní syn Maria Aruputha Selvam.
Drazí sponzorští rodiče,
s velkou radostí vám posílám výroční zprávu z našeho centra, St. Xavierova domu lásky. Tento rok je významným mezníkem, jehož výsledkem bude další rozvoj našich dětí.
Než začnu, chci upřímně poděkovat všem, kteří jste ochotni podporovat naše děti ve studiu. Jen díky vaší laskavosti je jejich rozvoj možný. Kromě pravidelně vyučovaných předmětů ve škole dostali naši studenti příležitost rozšířit si své znalosti.
Zúčastnili se projektu N.S.S. (National Service Scheme = Národní služba pro rozvoj). Tento projekt úspěšně pomáhá naší škole už třetí rok. Zapojili jsme se účastí v desetidenním táboře v místě našeho internátu. Název projektu je „Rozvoj vzdělanosti naší mládeže“. Tábora se účastnilo 75 studentů z 11. a 12. ročníku naší školy a mezi nimi byla většina sponzorovaných dětí. Osobně nás navštívil i oblastní koordinátor celého projektu. Naši studenti měli také možnost strávit nějaký čas na letním táboře, jehož úkolem bylo rozvíjet talent studentů a motivovat je k životní seberealizaci a sebekázni. Pro studenty byly připraveny nejrůznější aktivity. Děti byly nadšeny a vrátily se plny krásných zážitků.
Proběhl také jednodenní seminář zdravotních sester. Konal se v lednu letošního roku  pro 10. a 12. ročník, tedy pro studenty, kteří budou v březnu a dubnu dělat státní zkoušky. Na naší škole také proběhla praxe studentů. Navštívili mlékárnu, ovčí farmu a státní nemocnici. Studenti si prohloubili znalosti a získali některé dovednosti. V nemocnici poznali moderní vybavení pro léčbu a prevenci AIDS, TBC a  rakoviny. Také se dozvěděli o  dárcovství krve a protetice (oční a jiné protézy). Studenty tyto zkušenosti obohatily a donutily je přemýšlet o kvalitě života.
V oblasti vzdálené 65 km od naší školy jsme uspořádali piknik. Vyšli jsme na Temple hill (hora) a zpátky jeli lanovkou. Děti byly velmi šťastné, že mají takový zážitek. Dále u nás proběhla prezentace práce dětí v předmětech F, Ch a Př. Studenti ukázali své dovednosti a tvořivost. Tato přehlídka jim pomohla proniknout do problematiky jmenovaných předmětů.
Samozřejmě u nás proběhly i tradiční oslavy Pongal a Diwali (podzimní oslavy, něco jako Halloween ) a Vánoce. Oslavy zpestřují náš společenský život. Děti dostaly vánoční dárky. Obdarovány byly i nesponzorované děti, abychom se vyhnuli jejich diskriminaci.
Také jsme měli návštěvu z Charity. Přijela paní Hedvika Vondrášková a Markéta Lišková. Byla to již druhá návštěva z Charity. Účelem návštěvy bylo porozumět problematice našeho působení a pomoci potřebám dětí. Setkání pomohlo zlepšení administrativy našeho centra. Bylo užitečné a nezapomenutelné.
Naši školu také navštívil arcibiskup Peter. Povzbudil děti ke studiu a popřál úspěchy. Náš domov bude mít od června nového ředitele, pana Antonyho Samyho. Je to zkušený člověk. S jeho působením určitě budeme spokojeni.
Z celého srdce chci vyjádřit díky za vaši pomoc. Denně se za vás modlím a myslím na vás.
Rev. Fr. Luis, ředitel domova
   
19.10. v dopoledních hodinách poletovaly první sněhové vločky v našich příhraničních končinách.
 
20. 10. – 21. 10. se v naší škole uskutečnilo tradiční víkendové setkání studentů pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, oborového studia s Ov v rámci výběrového semináře „Dramatická výchova v občanské výchově,“ jehož garantem je p. uč. Martin Kvapil.
Anotace: předmět formou praktického výcviku s teoretickými vstupy seznamuje s aplikací metody dramatické výchovy v předmětu občanská výchova s tím, že posluchači připraví a zrealizují výstup v konkrétních podmínkách na II. stupni ZŠ.
V rámci semináře se seznamujeme v praktické i teoretické rovině např. s plánováním a strukturováním dramatu ve výuce, s kritérii výběru vhodného textu – téma, konflikt, dialog, stavba příběhu apod. To souvisí s dalšími momenty: charakteristika skupiny žáků, zacílení a obsah činnosti, rozvíjené dovednosti, vědomosti.
V neposlední řadě se zaměříme na momenty přípravy školního vzdělávacího plánu – postavení předmětu dramatická výchova a průřezových témat – osobnostní a sociální výchova, mediální výchova, výchova demokratického občana, environmentální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
Zamýšlíme se též v kontextu s praktickým uplatněním nad mezioborovými vazbami a souvislostmi předmětu občanská výchova.
   
23. 10. se naši osmáci a deváťáci setkali s p. ing. Monikou Machovou -Wittingerovou ze Sdružení Jihočeské matky.
Základní témata přednášky spojené s besedou:
1. Globální oteplování.
2. Jaderná elektrárna Temelín (JETE). Problematika úložisť jaderného odpadu.
3. Zásoby neobnovitelných zdrojů elektrické energie.
4.  Alternativní zdroje energie – obnovitelné zdroje: biomasa (dřevní zbytky, sláma, exkrementy z chovu zvířat,...), větrné elektrárny (existují námitky proti hlučnému provozu, citlivost začlenění v krajině, nelze využít všude – lépe i kombinovat), malé vodní elektrárny (až 10 500 před II. světovou válkou u nás, nutný pečlivý výběr lokality), energie Slunce (finanční náročnost), geotermální energie (spojilo s ní budoucnost město Litoměřice). Nabízí se možnost navštívit lokality využívající alternativní zdroje.
5. Využití „čisté uhelné technologie“, paroplynové elektrárny.
   

 

Logo ABCD
24.10. se delegace našich žákyň z 8. třídy Pavlína Vávrová, Linda Šebestová a Katka Daňková spolu s p. řed. Karlem Snětinou vypravila do Střediska OSN v Praze, kde se zúčastnila vernisáže výstavy prací žáků a studentů ZŠ a SŠ z celé ČR na téma „Abeceda OSN.“
Tohoto projektu se účastnilo 13 škol z naší republiky, a my jsme mezi nimi byla jediná škola základní.
„Dne 24.10.se náš pan ředitel společně se třemi žákyněmi 8 třídy (Katka Daňková, Linda Šebestová, Pavlína Vávrová) vypravil do Prahy na vernisáž, kterou konalo OSN k příležitosti 60 let od vzniku pobočky v Praze. Na výstavě jsme si prohlédli závěrečnou podobu encyklopedie, která vznikla právě na počest již jmenovaného výročí, a na které se snažili podílet i naši žáci loňské deváté, osmé a sedmé třídy.
Projekt nesl název Abeceda OSN a úkol zněl: vypracovat projekt na některé z hesel abecedy vytvořené organizátory. (O tom, jak jsme se všichni snažili, se můžete přesvědčit na našich www stránkách, kde je k vidění několik prací...) Žádnou z našich prací sice porota, která držela ochranou ruku nad vznikem knihy, nevybrala, ale my se určitě nemáme za co stydět. Byli jsme totiž ze všech třinácti zúčastněných škol jediná základní! Na místě nás moc pěkně přivítali i se slovy díků. Byli jsme totiž také nejvzdálenější škola, která na tuto vernisáž zavítala. Dostali jsme také balíček s upomínkovými předměty a několik vydání encyklopedie.
Dozvěděli jsme se několik zajímavých informací jak o této „soutěži“, tak i o OSN jako organizaci. Poslechli jsme si živě velice zajímavou hudbu, prohlédli jsme si vystavené práce, tedy finální podobu knihy, a zatleskali odměněným studentům. Pak už nás čekala jen cesta domů...“
Linda Šebestová
   
29.10. jsme zahájili veřejnou sbírku pro CPK-CHRPA (Centrum přípravy koní pro hiporehabilitaci) „Placky“, a tak zároveň publikujeme dopis:
 
Milé děti, milí přátelé,
dovolte mi velice Vám poděkovat za to, že jste nám umožnili uspořádat veřejnou sbírku ve Vaší škole formou prodeje „Pohlednic“, „PF 2006“ resp. „Samolepek“ s fotografiemi koní v uplynulých letech.
            Nesmírně si vážím Vaší pomoci. Krásný výsledek minulých sbírek nám umožnil připravit a darovat již osm koní do psychiatrických léčeben po celé České republice.
Pomozte nám prosím i v tomto školním roce. Chtěli bychom nejen pokračovat v naší činnosti ve stejném rozsahu jako doposud, ale v příštích letech bychom rádi stabilizovali naši činnost a pokusili se postupně vybudovat vlastní areál pro výcvik koní. Pokud chcete podpořit naši činnost, zúčastněte se veřejné sbírky a kupte si „Placku“ za 20,- Kč. Na konci školního roku na našich stránkách najdete kolik peněz se nám podařilo vybrat a na co je použijeme. 
            Mějte se krásně a díky Vám
            Ing. Tomáš Ditrt,  ředitel CPK-CHRPA 
 
Z webu centra jsme vybrali:
Hiporehabilitace je moderní metoda, při které využíváme koně – jeho osobnosti a pohybu jeho hřbetu k rehabilitaci pacientů s různými typy nemocí. Slouží ke zlepšení, obnově a stabilizaci duševní a tělesné kondice. Hiporehabilitace má v dnešní době již velmi široké použití a to nejen v medicíně.
U vážně neurologicky a pohybově postižených pacientů dochází při kontaktu s koněm k rozvíjení pohybových stereotypů potřebných k chůzi. Indikována je jako jedna z metod komplexní rehabilitace také u celé řady nejrůznějších chorob, například ortopedických, interních, psychických. Jízda na koni je neocenitelným přínosem u dospělých i dětských klientů. Jde o velmi oblíbenou formu relaxační, psychické, sociálně integrační a pohybové rehabilitace, která je zdrojem nevšedních emotivně silných zážitků.
Kůň může být zařazen také jako medium do oblasti pedagogické. Zde pracujeme hlavně s dětmi s nejrůznějšími poruchami, které se souhrnně označují jako lehké mozkové dysfunkce. Projevy takovýchto poruch jsou velmi rozmanité. Děti jsou hyperaktivní, roztěkané, nesoustředěné, trpí poruchami učení a koncentrace, jejich komunikace s dospělými bývá rovněž problematická. Cílem je pak vytvořit u nich učební předpoklady, podpořit pozitivní změny chování, odstranit nebo zmírnit projevy duševní poruchy nebo smyslového deficitu. Zvláště pro děti přicházející k terapii s problémy respektování autority, nesoustředěné a nezvládnutelné, je kůň skvělý pedagog.
 
Výtvarná soutěž „Kůň terapeut 2007/2008“. Námět: kůň, koně, kůň – terapeut (fantazie). Formát a technika – libovolné. Termín uzávěrky příjmu prací: 25.1. 2008
Více na:
http://www.cpkchrpa.cz/
 
29.10. nás navštívil bývalý žák Honzík Krekl. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
29.10. se naši vycházející žáci a žákyně vypravili do Třeboně, kde v rámci své přípravy na budoucí povolání navštívili s výchovnou poradkyní p. uč. Ivanou Kvapilovou Střední odbornou školu a Střední odborné učiliště.
Naši vycházející si prohlédli prostory školy – učebny, odborná pracoviště, získali informace o studiu a učebních oborech, odnesli si informační letáky a zájemci si vyzkoušeli svou zručnost při práci se sklem.
 
29.10. představil realizační tým žáků a žákyň 7. třídy spolupracující s vyučující angličtiny p. uč. Olgou Imrichovou překlad dopis našeho adoptivního syna Maria Aruputhy Selvam.
Drazí sponzorští rodiče,
Váš milující syn Mario Vám píše. Se svými přáteli se mám dobře. Rád bych se dozvěděl něco víc ze závěru vašeho školního roku. Já jsem postoupil do 8. ročníku. Mám nové přátele a mám je rád. Náš ředitel, pan Antonisamy, převzal službu po bývalém řediteli. Prosím, abyste se modlili za jeho úspěšnost ve funkci. Tento dopis také využívám jako příležitost poděkovat Vám za Vaši laskavou pomoc. Slibuji, že budu pilně studovat, abych u příštích zkoušek dosáhl dobrého prospěchu.
Opatrujte se. Ještě jednou děkuji
                                S. Maria Aruputha Selvam
 
30.10. vyšlo 3. číslo našeho školního časopisu Rapšach Planet. Toto číslo připravili: Ondra, Tom, Šmulík, Čmulík, Homi, Alíček (od bratra Luboše), Pavlína, Martin a Kája.
Vybrali jsme: „Perličky z našich prací“.
Test z dějepisu, 6. třída:
Vyjmenuj vývojové typy člověka?
  • 1. fouri, 2. oči, 3. nos, 4. usta
Z koho se postupně vyvinul člověk rozumný?
  • Od mámi byl miminko a potom vyrustal
  • Z opice a potom
K čemu sloužil rod?
  • K vívojum a národu
Jak se dorozumíval člověk dnešního typu?
  • S lidmama
  • Křikem, ukazováním, křehotem
Kde bydlel člověk dnešního typu?
  • V chatách a oválných tlupách
  • Dřevěných převisů
Proč a komu lidé přinášeli oběti?
  • Dětem lidem zvířatům
  • K tomu vládci těch lidí (šlechetnému muži)
  • Duchům…chtěli se skamarádit
Jak a proč lidé začali tvořit?
  • Aby se rozšířilo náboženství, tak začaly dělat nádoby a takoví talíře a vše potřeby
  • Protože se nemněli kde schovávat a bydlet
Jak člověk lovil velká zvířata?
  • Rozestupem
  • Bylo jich více jeden hlídal a ostatní lovili
  • Nástrojema
 
   
1.11. žáci a žákyně z II. stupně oslavili svůj skokanský svátek: uskutečnil se další ročník již tradičního závodu ve skoku vysokém Rapšašská laťka.
Hlavní rozhodčí p. uč. Jana Skřivánková hodnotila výkony zúčastněných nejen  z hlediska dosažené výšky skoku do měkkých duchen, ale i jeho kvalitní provedení (styl flop). V neposlední řadě nabádala sportovce ke koncentraci a korigovala nedostatky.
Obecenstvo vytvořilo bezvadnou kulisu, která vyburcovala sportovce a sportovkyně ke skvělým výkonům. Také závodníci a závodnice se navzájem povzbuzovali.
Vybrali jsme z http://www.joesaman.estranky.cz/stranka/skok-vysoky-zadovou-technikou_-_fosbury-flop_:
Skok vysoký po dobu své soutěžní existence doznal celou řadu technických změn, které znamenaly vždy výkonnostní vzestup. Objevitelé jednotlivých stylů se vždy zaměřovali na techniku překonání laťky, aniž by se zaměřili na odraz. Výkon ve skoku do výšky závisí na
počáteční rychlosti těžiště skokana v okamžiku vzletu, úhlu vzletu, výšce těžiště skokana v okamžiku vzletu, ekonomii přechodu laťky. Styl, který řeší poprvé jak část přechodu laťky, tak i část odrazovou, je zádový styl Fosburyho. Fosburyho zádový styl skoku vysokého byl vymyšlen Dickem Fosbury (D.F.) v polovině šedesátých let, když studoval na střední škole a universitě v Kretonu, USA. K masivnímu rozšíření "flopu" do celého atletického světa došlo po vítězství D.F. na OH 1968 (224 cm) a nyní je používán bez výhrady všemi úspěšnými výškaři.
 
Výsledková listina – Rapšašská laťka 2007
 
Kategorie dívky 6. – 7. třída
1.      místo Eva Marešová (105 cm)
2.      místo Anička Ďuchová (95 cm)
 
Kategorie hoši 6. – 7. třída
1.      místo Lukáš Schiendl (145 cm)
2.      místo Dominik Jiroutek (130 cm)
3.– 4. místo Míra Sokolík a Marek Makovec (oba 125 cm)
5.  místo Ondra Macho (120 cm)
6.      místo Zdenda Bárta (120 cm, více pokusů)
7.      místo Dávid Makuňa (115 cm)
8.      místo Kuba Šrámek (110 cm)
9.–10. místo Honza Šroub a Míša Špimr (oba 110 cm, více pokusů)
 
Kategorie dívky 8. – 9. třída
1.      místo Simča Prokešová (125 cm)
2.      místo Kristýna Janečková (125 cm, více pokusů)
3.– 4. místo Alča Sokolíková a Lenka Zahradníková (obě 120 cm)
5.– 6. místo Jitka Kanděrová a Nikola Střítecká (obě 100 cm)
 
Kategorie hoši 8. – 9. třída
1.      místo  Tom Soukup (145 cm)
2.      místo Patrik Mihál (140 cm)
3.      místo Honza Smolík (140 cm, více pokusů)
4.      místo Míša Homolka (135 cm)
5.      místo Ondra Kříž (130 m)
6.–7. místo  Pavlík Voříšek a Pavel Tundr (oba 125 cm)
8.  místo Vojta Bednář (120 cm)
9.      místo Radim Chyna (120 cm, více pokusů)
10.  místo Martin Ferenc (120 cm, více pokusů)
 
Děkujeme všem zúčastněným za skvělé výkony a vítězům gratulujeme!!!
 
Kategorie dívky 6. – 7. třída
Kategorie hoši 6. – 7. třída
   
Kategorie dívky 8. – 9. třída
Kategorie hoši 8. – 9. třída
   
2.11. nás navštívily bývalé žákyně Monča Röslerová a Janča Kratochvílová. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
   
3.11. DALŠÍ HLEDÁNÍ GEOCACHE
Tentokrát nás vyrazilo dokonce třináct! A kam?
První „kešku“ jsme hledali na Červeném Blatě u Šalmanovic. Dojeli jsme do Jiříkova údolí třemi auty, a odtud jsme šli pěšky. Když jsme došli k místu uložení kešky, vytáhli jsme mapu, vytištěnou z internetu, a začali hledat. Trochu se to podobalo houbaření, jen jsme dlouho nemohli nic najít. Prohlédli jsme kde co, chodili sem tam, nahlíželi, rozhrabávali jehličí, ale ni, nic, NIC!
Až Alfons měl ŠTĚSTÍ! Našel – sláva mu! Hned jsme se seběhli kolem nejmenší kešky, kterou jsme kdy viděli (tedy – byla teprve druhá...), a snažili jsme se jí vylovit, což moc nešlo ani Tedýsovi s jeho malou ručičkou. Ale povedlo se, všichni jsme se zapsali, uložili kešku na místo a obešli zbytek naučné trasy na Blatě. A protože byly teprve 3 hodiny odpoledne, nasedli jsme do aut a přejeli do Dobré vody, podívat se po kešce „Černý kocour“.
Krásným podzimním lesem jsme šli skoro hodinu k Čertovu rybníku, a začalo nové hle-dání. Přestože se pomalu začalo stmívat, našla kešku jako první Stáňa. A tady už jsme se vy-řádili – zapisovali se, vyměňovali drobnosti IN a OUT a radovali se, že se nám odpoledne vydařilo.
To jsme ještě netušili, že se Stáňa s Pavčou rozhodnou, že zpátky půjdeme jinudy, a to po neznačené cestě. CHYBA!
Stáňa se rozvzpomněla na své dětství, strávené v našem turistickém oddílu, a vyrazila. Zpočátku byla cesta dobrá, ale bohužel se stále rychleji stmívalo. ZABLOUDILI JSME –HURÁ! Po patnácti letech konečně první děti zase bloudí, a dokonce ve tmě! Pak už byla totiž tma jak v pytli, takže nebylo vidět na cestu ani na mapu, a navíc po nás začali střílet myslivci, kteří si nás spletli s kachnami. Sice stříleli jen broky a měli špatnou mušku, ale ani tak to nebylo nic příjemného...
Nakonec jsme dobloudili místo do Dobré Vody do Byňova. Děcka s Majkou šli na ná-draží na Jaguli, a řidiči utíkali do Dobré Vody pro auta.
Domů jsme dojeli chvíli po šesté večer.
Ušli jsme celkem 15 km, bloudili jsme, stříleli po nás, ale našli jsme 2 nové kešky a UŽILI JSME SI TO!!!
KDO VŠECHNO BYL:
Simča Kubatová
Michal „Homi“ Homolka
Martin „Ferko“ Ferenc
Ondra Kříž
Honzík Kříž
Míra Sokolík
Honza „Alfons“ Pytel
Tedýs Pytel
Pavča Křížová
Stáňa Pytlová
Majka Snětinová
Míra Kříž
Kája Snětina

 

 

   
3.11. se uskutečnilo setkání našich bývalých žáků a žákyň po 15 letech. Naše účetní p. Miroslava Jáchymová provedla naše absolventy a absolventky, kteří ukončili povinnou základní docházku ve školním roce 1991/1992, po škole a pohovořila s nimi o tom, co život přinesl a přináší.
 
5.11. se uskutečnilo setkání vyučujících naší školy s pracovnicemi Pedagogicko -psychologické poradny v Jindřichově Hradci.
Témata setkání:
1. Výchozí právní normy – zákony, vyhlášky.
2. Pedagogicko psychologická poradna (PPP) – její zaměření, aktivity.
3. Práce s dětmi – SPU, nadaní, zdravotní, sociální a jiná znevýhodnění.
4. Spolupráce naší školy a PPP.
5. Integrovaný žák, individuální vzdělávací plán.
6. Problémy výchovně vzdělávacího procesu v naší škole a jejich řešení.
   
9.11. navštívil naše vycházející žáky v rámci přípravy na budoucí povolání ředitel Střední školy v Českých Velenicích pan Ing. Oldřich Kučera, který naše nejstarší žáky a žákyně mimo jiné seznámil s možnostmi studia – se  studijními obory, s uplatněním na trhu práce a s perspektivou oborů.
Zároveň pan ředitel naše vycházející pozval na návštěvu školy dne 30.11. v rámci dne otevřených dveří.
Více na:
http://www.iss.velenice.cz
 
10.11. se všichni vodomilové a vodomilky vypravili spolu s našimi Tomíky do plaveckého bazénu v Českých Budějovicích. Odjezd z návsi ve 13.00 hodin.
 
12.11. jsme zveřejnili rozpis na Velké vánoční dílny. Konají se v následujících dnech: 29.11., 4.12. a 6.12. od 13.10 do 14.45 hodin (odpolední vyučování na II. stupni).
Žáci a žákyně z II. stupně se zapíší do 20.11. v následujících dílnách:
1. Pletení vánočních rukavic – p. uč. Ivana Kvapilová
2. Modelování Betlémů – p. uč. Olga Imrichová
3. Vánoční podkovy z chvojí – p. uč. Marie Kepková
4. Maxiandělé na vánoční dražbu – p. uč. Pavlína Křížová
5. Novoročenky na PC – p. uč. Miroslava Barvínková, p. řed. Karel Snětina
6. Voňavé vánoční pozdravy – p. uč. Martin Kvapil.
 
12.11. byla provedena rekonstrukce vchodu do školy ze dvora – pracovníci specializované firmy nainstalovali  plastové dveře.
 
 13.11. se naši sportovci z řad žáků II. stupně vypravili do Třeboně, kde se pod vedením p. uč. Jany Skřivánkové zúčastnili okresního kola turnaje ve florbalu.
Soupiska našeho týmu: Jirka Bumba, Radek Arenberger, Jirka Kronika, Ondra Kaňúr, Honza Smolík, Pavlík Voříšek, Vojta Bednář a Míša Homolka.
Na základě výsledků zápasů se třemi kvalitními soupeři obsadili skvělé 4. místo – gratulujeme a děkujeme za příkladnou reprezentaci školy!!!
 
15.11. se naši žáci a žákyně PoVo předmětu společensko vědní seminář spolu osmáky a s p. uč. Pavlínou Křížovou a p. uč. Ivanou Kvapilovou vypravili do Třeboně.
Navštívili výstavu Přemyslovci a místní pivovar věhlasné značky Regent, kde pro ně bylo připraveno občerstvení. Zúčastnili se také výlovu Opatovického rybníka. Tématická procházka historickým centrem Třeboně byla zaměřena na skupinové plnění úkolů v pracovních listech.
Výstavu Přemyslovci organizuje Národní památkový ústav České Budějovice – územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích – správa státního zámku Třeboň.
V roce 2006 byla, k 700. výročí zavraždění posledního Přemyslovce Václava III. v Olomouci, uspořádána v Ledeburském paláci v Praze výstava Přemyslovci, která představuje fiktivní portréty českých přemyslovských knížat.
Tato výstava byla přesunuta na několik dnů do Zámecké galerie Státního zámku Třeboň.
 Součástí výstavy, kromě portrétů, je rodokmen sahající od bájného Přemysla Oráče a mýtických knížat přes prvního doloženého knížete Bořivoje až po spojení Přemyslovců a Lucemburků.
Pro školy je výstava zpestřena o možnost vypracování tzv. pracovních listů s kvízy a úkoly až po grafické zpracování vlastního rodokmenu a vytvoření vlastního rodového erbu.
Pracovní listy pro skupiny žáků a žákyň: „Procházka historií Třeboně“
1. V jakém slohu je vystaven dům Bílý koníček, co se v něm dnes nachází, k jakému datu je doložena jeho existence?
2. Jak se nazývá náměstí tvořící centrum města Třeboň, co víš o člověku, po kterém bylo pojmenované?
3. Kdo žil na náměstí v domě č. 89 a co se tam dnes nachází?
4. Zjistěte nějaké informace o kašně a sloupu uprostřed náměstí.
5. Jak se jmenuje brána, která uzavírá východní stranu náměstí a z kterých let pochází její jádro?
6. Co se nachází v domě č. 118 v Březové ulici, v kterém slohu byl postaven a která významná osobnost v něm žila?
7. Co je zajímavé na domu č. 49 v Krčínově ulici?
8. Jak se jmenuje brána, která uzavírá jižní stranu Žižkova náměstí a co se nachází mezi okny 1. patra?
9. Jak se jmenují zbylé dvě brány třeboňského centra?
10. Zjistěte nějaké informace o třeboňském pivovaru.
11. Kterému dřívějšímu areálu dominuje kostel sv. Jiljí a co o tomto významném souboru budov víte?
12. Pokuste se zjistit co nejvíce slavných osobností Třeboňska.
13. Na nádvoří zámku se nachází významný historický ústav.
14. Zjisti něco o historii třeboňského divadla.
 
15.11. odeslali naši sedmáci dopis našemu adoptivnímu synovi:
                                                                                                 In Rapšach 7th November
Dear Mario,
Thank you very much for your letter. You´d like to know more about the end of the last school year. We finished soon than usually. Our school was rebuilding during the holidays. We have got new toilets, roof, kitchen, classrooms on the first floor and some furniture. We had two month long summer holidays. Our school orders a summer camp every year. About 50 children from our school took part in this camp. They played games, swam, sang, rode a bike and helped with cooking. How long are your summer holidays? In December we´ll  order Christmas show. Every class is preparing one part of the show (for example song, rhyme, Christmas carol or dance). We´ll making Christmas decorating and decorate school. We´ll celebrate in classes and after we´ll   have a winter holiday. What is your Eve day dinner? We usually have a carp with potato salad. We wish you to have high marks at school and good luck.
Dodejme, že tento dopis napsali v rámci výuky anglického jazyka pod vedením své p. uč. Olgy Imrichové.
 
15.11. se Paní Zima ohlásila souvislejší sněhovou peřinkou s teplotami pod bodem mrazu (-1,8 °C).
 
15.11. jsme zveřejnili výsledky soutěže Přírodovědný klokan v kategorii “kadet”.
Výsledky (výňatek)
8. třída
1. místo Lenka Zahradníková (67 bodů)
2. místo Ondra Kaňúr (60 bodů)
3. místo Jirka Kronika (56 bodů)
 
9. třída
1. místo Gabča Kleinová (68 bodů)
2. místo Alča Sokolíková (67 bodů)
3. místo Dominik Špimr (63 body)
Děkujeme všem soutěžícím za snahu a vítězům gratulujeme!!!
   
19.11. jsme zveřejnili termíny série koncertů našeho Komorního orchestru a souboru:
14.12. – Štěpánovice (17.00 hodin)
15.12. – Chlum u Třeboně (15.00 hodin) a Suchdol nad Lužnicí (18.00 hodin)
16.12. – České Velenice (16.00 hodin)
26.12. – Rapšach  (15.00 hodin)
29.12. – Třeboň (15.00 hodin).
 
19.11. nás navštívil bývalý žák Míla Obst. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
22.11. se naši žáci a žákyně 7., 8. a 9. třídy  spolu se svými vyučujícími Pavlínou Křížovou, Ivanou Kvapilovou a naší bývalou p. uč. Marií Jirků vypravili do pražského divadla Rokoko na veřejnou generálku hry Andělika a laskavec. Navštívili také výstavu Albrecht z Valdštejna a jeho doba ve Valdštejnské jízdárně.
   
 27.11. se děti z naší MŠ, 1. a 2. třídy ZŠ spolu se svými vyučujícími setkali v prostorách školky se zvířátky z chovné stanice ZOO Dvorec u Borovan. Pracovníci stanice velmi poutavě vyprávěli dětem o zvířátkách, které mohly vidět přímo „naživo“: želva kamajka dravá a nosál červený.

 

27.11. se od 13.50 hodin uskutečnila pod vedením p. uč. Jany Skřivánkové soutěž „Jak znám Evropu“. Soutěžící z řad žáků a žákyň 7. – 9. třídy prokazovali své všeobecné znalosti z oblasti zeměpisné, historicko kulturní a společensko vědní.
Výsledky soutěže „Jak znám Evropu“
Kategorie 7. třída
1. místo Dominik Jiroutek (v kategorii 8. a 9. třída by se umístil na 4. místě)
2. místo Zdenda Bárta (v kategorii 8. a 9. třída by se umístil na 5. místě)
3. místo Míra Sokolík 4. místo Honzík Pytel
Kategorie 8. a 9. třída
1. místo Dominik Špimr (ze 40 otázek zodpověděl správně 34)
2. místo Gabča Kleinová
3. místo Míša Homolka
4. Míša Bednářová
Všem soutěžícím děkujeme za účast a vítězům gratulujeme!!!
   
29.11. byla podle plánu zahájena činnost vánočních dílen na II. stupni.
29.11. uspořádali naši prvňáčci se svou p. uč. Radkou Círalovou třídní besídku pro své maminky a tatínky, bratříčky a sestřičky, babičky a dědečky, tetičky a strýčky, kamarády a kamarádky. Děti předvedly, jak bezchybně umí písmenka abecedy. Děvčata mistrně zvládala točení obručí kolem pasu – i dvou najednou. Hoši skvěle driblovali míči. Třídička našich nejmladších žáků a žákyň se naplnila dětským nadšením, roztomilým přednesem, společným zpěvem a hrami a také potleskem vděčného publika. Před besídkou se uskutečnila třídní schůzka.
30.11. navštívili naši vycházející žáci a žákyně s výchovnou poradkyní p. uč. Ivanou Kvapilovou Střední školu v Českých Velenicích v rámci dne otevřených dveří.
 
30. 11. se v naší škole uskutečnilo tradiční setkání studentů Jihočeské univerzity, její pedagogické fakulty, oborového studia s Ov – katedra společenských věd – v rámci výběrového semináře „Dramatická výchova v občanské výchově,“ jehož garantem je p. uč. Martin Kvapil.  Studenti formou praktického výstupu realizovali myšlenku začlenění metody dramatické výchovy do předmětu občanská výchova, a to ve čtyřhodinovém bloku v 7. třídě.
   
30.11. se zájemci z řad našich žáků a žákyň fotili ve stylu vánočních motivů.
 
3.12. nás navštívil bývalý žák Jirka Plánka a bývalá žákyně Kačka Pachtová. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
3.12. vyšlo 4. číslo našeho školního časopisu Rapšach Planet.
4.12. a 6.12. pokračovala podle plánu činnost vánočních dílen na II. stupni.
   
5.12. k nám zavítal mezi naše děti moudrý a štědrý Mikuláš se svým doprovodem milých a vlídných andělů a rozpustilých i přísných čertů. Mikuláš se svou družinou také navštívil dětičky z naší mateřské školičky a žáky a žákyně základní školy praktické.
Všem dětem Mikuláš nadělil podle svého zvyku sladkosti a neopomněl je spolu s čerty nabádat k poslušnosti a vzornému chování doma a ve škole. Ti nejodvážnější se na památku vyfotili nejen s Mikulášem a anděly, ale i s čerty.  
 
7.12. jsme zaznamenali 10 001 přístup na naše školní webové stránky.
   
Fotogalerie z Mikuláše
   
10.12. naše škola uspořádala vánoční akademii v sálu kulturního domu ve Dvorech nad Lužnicí.
Této významné události předcházela nejen příprava na samotné vystoupení našich žáků a žákyň (např. páteční nácvik a pondělní generálka – dopoledne v sálu kulturního domu), ale i aktivity ve vánočních dílnách, ve výuce a ve školní družině spojené s výrobou vánočního sortimentu k prodeji.
Programem akademie nás provázely Linda Šebestová a Katka Daňková.
Program vánoční akademie
1. třída: „Hloupý muž“ (písnička + pohybový doprovod)
2. třída: „Včelí medvídci“ (tanec na hudbu)
3. třída: „Prima holky, prima kluci“ (taneček na písničku)
4. třída: píseň – music time, píseň – Clothes shop
5. třída: vánoční koleda (česky + německy), německá písnička
6. třída: anglický rap, beat box, taneček
7. třída: dětské postavičky (scénka)
8. třída: štědrovečerní večeře (scénka), populární písnička (německy)
9. třída: vánoční překvapení
- zájmové kroužky: pěvecký (zpívánky), hra na flétnu („Běžela ovečka“, „Vánoční večer“, „Pásli ovce valaši“, „Pochválen buď“).
V rámci akademie jsme zorganizovali promítání kroniky školy a turistického oddílu (CD ROMu, DVD) a  vánoční prodejní výstavu výrobků, které naše děti vytvořily nejen ve vánočních dílnách, ale i při výtvarné a rodinné výchově, pracovních činnostech a také ve školní družině a Misijním klubku.: voňavá přáníčka a jmenovky na dárky, zvířátka a náramky z korálků, šály, rukavice, kabelka, vánoční andělé, vánoční a novoroční přání, skleněné vánoční svícny, vánoční ozdoby, vánoční stromky z perníku, vánoční Betlém, andělé, srdce, zvon, kometa, jesličky, podkovy z chvojí, šišky v květináči, šiškový a kostkovaný stromek, obrázky v rámečku, přáníčka a k tomu navíc naše oblíbené minipizzy.
 
   
14.12. se uskutečnilo setkání ředitelů rastenfeldské a rapšašské školy pánů Heinze Trappla a Karla Snětiny. Projednali mimo jiné náš společný projekt, plánovaný na jaro 2008.
   
18.12. se uskutečnila společná vánoční besídka žáků a žákyň naší 1. a 5. třídy. Děti představily příběh o Ježíškovi, zpívaly koledy, recitovaly básničky a provázely nás významnými událostmi času předadventního a adventního, počínaje svátkem sv. Martina.
Do svého vystoupení také zapojily své rodiče, sourozence, příbuzné a kamarády. Vedle svého mistrovství vypravěčů, recitátorů a herců některé z nich potěšily své publikum překrásnou hrou na hudební nástroj.
   
19.12. klesla rtuť našeho digitálního teploměru na – 10,8°C.
 
20.12. se uskutečnilo setkání pedagogů. Hodnotili jsme přípravu a realizaci vánoční akademie a s ní souvisejících doprovodných aktivit: vánoční dílny, nácvik ve škole a generálka, výroba vánočního sortimentu, vánoční prodejní výstava. Naplánovali jsme další projekty pro II. pololetí školního roku (turistický závod, velikonoční jarmark, Den Země).  
 
21.12. klesla rtuť našeho digitálního teploměru na – 12,8°C.
   
21.12. jsme uvítali nadcházející čas vánoční a rozloučili jsme se se starým rokem kalendářním v rámci besídek třídních.
Zazpívali jsme si koledy, ochutnávali cukroví, nadělovali si dárky, poseděli u stromečku,  oživili vánoční zvyky, shlédli video nebo DVD filmy,...
   
A ještě jsme připomněli akce turistické oddílu na závěr kalendářního roku a na začátku roku nového:
30.12. 2007vánoční turnaj v líném tenise - sešlo se nás dvanáct dvojic, to je čtyřiadvacet hráčů! I s diváky nás bylo třicet, to je nejvíc ze všech 23 ročníků! Vyhrál opět Čiko s Martinem Gráfem, na druhém místě Ondra Šikr s Radkem Šebestou, třetí Honza a Fanda Kreklíci, a čtvrtí skončili Míra Sokolík s Lukášem Krupičkou.
 
30.12. 2007posezení v klubovně - asi dvě hodiny jsme si promítali a bavili se o uplynulém oddílovém roce, ale bylo nás málo - jen devět. Asi tuhle akci taky zrušíme, jako mnoho jiných... Škoda!
 
20 minut po silvestrovské půlnoci jsme vypálili první raketu nového roku. Sešlo se nás méně, než loni, ale slyšet nás bylo!
 
1.1. 2008novoroční vycházka - sešlo se nás osmnáct a šli jsme tentokrát přes Rafandu a Bosnu zpátky do Rapšachu.
   
15.1. odeslala p. uč. Pavlína Křížová přihlášku do projektu Diecézního katechetického střediska v Českých Budějovicích„Karlů most – svědek staletí“. Žáci a žákyně povinně volitelného předmětu společenskovědní seminář se do projektu zapojili zpracováním a prezentací DVD-filmu krátkých scének.
 
16.1. jsme zveřejnili nabídku k malování na hedvábí a organtýn (100% bavlna) – manželé Chumovi: hedvábná kravata, hedvábný šátek, hedvábný šál, hedvábné pouzdro na brýle, hedvábný polštář – povlak, organtýn – šátek, šál, sukně.
 
18.1. se zájemci z řad našich žáků a žákyň 5. – 9. třídy  spolu se svými vyučujícími Pavlínou Křížovou, Ivanou Kvapilovou, Olgou Imrichovou a naší bývalou p. uč. Marií Jirků vypravili do pražského Divadla v Dlouhé na veřejnou generálku hry Oněgin byl Rusák. Zároveň navštívili palác 3D trháků IMAX, kde zhlédli film Perla oceánu.
 
23.1. se uskutečnila pedagogická rada. K projednání: přehled výchovných a vzdělávacích problémů ve třídě, přehledy závad ve třídě (sešit závad), promyslet, co kdo potřebuje (návrhy, nápady,...), příprava zápisu, průběžná autoevaluace školy.
   
28.1. se v naší škole uskutečnil od 14.00 do 17.00 hodin zápis do 1. třídy motivovaný příběhy pohádkových bytostí: princezna přivítala budoucího prvňáčka, který kreslil v ředitelně školy postavu např. mamky či taťky.
Hlavní část zápisu se odehrála v naší půdní vestavbě: medvídek předal budoucímu prvňáčkovi pytlík na dárečky, kašpárek vyslechl básničku nebo písničku, s princezničkou jsme počítali poztrácené korálky, s vodníkem jsme určovali barvičky, s čarodějnicí a Jeníčkem jsme poznávali správné tvary (např. trojúhelník nebo kruh, čtverec či obdélník) a nakonec u hodné víly si každý vybral dárečky vyrobené budoucími staršími spolužáky (ve školní družině, ve výuce nebo ve výtvarném kroužku). Každá pohádková bytost svůj úkol přednesla ve formě říkanky nebo básničky.
Rodiče předložili rodný list dítěte, svůj občanský průkaz a také zápisový list a zároveň se rozhodovali o tom, zda bude dítě navštěvovat školní družinu a chodit na obědy do školní jídelny.
Koho mezi sebou příští školní rok přivítáme? Benedikta Ference, Jakuba Gorola, Karolínu Houhovou, Lianu Hrubou, Lucii Klimentovou, Vojtěcha Nistora, Kryštofa Růžičku, Jakuba Stříteckého, Zuzanu Šebestovou a Terezu Žahourovou.
Naši budoucí prvňáčci, těšíme se na vás!!!

 

30.1. jsme zveřejnili výzvu ke Dni Země: 22.4. slaví celý svět den ochrany naší planety, den soužití mezi národy a rasami – Den Země.
My tento den oslavíme v úterý 22.4. 2008. Po celý den se budeme ve skupinách zabývat přípravou toho, co o svém vybraném světadílu dokážeme zjistit. A nejen zjistit, ale i vytvořit – namalovat, vymodelovat, napsat, vytvořit. Své práce si pak navzájem předvedeme a ukážeme je i rodičům. Jak to bude všechno přesně vypadat, si řekneme, až se rozdělíme do skupin.
Pro začátek si každý, ať prvňák nebo deváťák, zvolte část světadílu, který Vás zajímá. Pak se zapište do listiny patřící k zvolenému světadílu (např. Austrálie, Rusko – asijská i evropská část,...). Pozor – čas je jen do úterý 12.2. 2008!!!
   
31.1. se na I. stupni uskutečnila pěvecká soutěž – velký svátek našich pěveckých a zpěváckých nadějí – sólistů a sólistek.
Na úvod nám zahrála Ivanka Dvořáková dvě skladbičky na harmoniku a děti ze 2. a 3. třídy nám společně zazpívaly písničku „Kdyby tady byla taková panenka“.
A nyní již k výsledkům soutěže:
Kategorie 1. třída
1. místo Barunka Holubová („Šla Nanynka do zelí“), Anička Záhorovská („Okolo Hradce“), Martínek Kocina („Když jsem jel do Prahy“) a Simonka Adensamová („Travička zelená“)
2. místo Natálka Móžiová („Pekla vdolky“), Míra Plch („Jedna, dvě, Honza jde“), Sárinka Svobodová („Za tou naší stodoličkou“), Michalka Kováčová („Prší, prší“), Zbynďa Schicker („Šla Nanynka do zelí“), Sandrulka Nováková („Já mám doma trnku“), Pavlík Mikl („Travička zelená“), Blanička Novotná („To je zlaté posvícení“) a Denísek Ferenc („Jsou mlynáři“) 
Kategorie 2. třída
1. místo Anička Círalová („Ej, vandrovali hudci“) a Justýnka Schiendlová („Buráky“)
2. místo Sárinka Herzogová („Černé oči“)
3. místo Miloušek Mužík („Pod naším okýnkem“) a Štefánek Filo („Adámku náš“)
Kategorie 3. třída
1. místo Míša Machová („Tři oříšky“)
2. místo Verunka Oušková („Skálo, skálo“)
3. místo Davídek Prokeš („Kdybys měla, má panenko, sto ovec“)
Kategorie 4. a 5. třída
1. místo Ivanka Dvořáková (za hru na harmoniku), Janička Ferencová („Jdem zpátky do lesů“) a Liduška Homolková („Okoř“)
2. místo Maruška Oušková („Koníčku můj“), Tomáš Horník („Buráky“) a Anička Bodocká („Holubí dům“)
3. místo Kristýnka Šímová („Podvod“) a Tádík Pytel („Tři citronky“ + hra na harmoniku).
Všem zúčastněným za skvělé výkony děkujeme a vítězům gratulujeme!!!

 

 
   
31.1. jsme předávali pololetní vysvědčení. Naši prvňáčci tento rituál zažili poprvé v životě a naši deváťáci v rámci své povinné školní docházky – naposledy. A spolu s nimi se zamýšlíme nad výsledky naší společné práce od září roku 2007 – a zároveň i nad tím, kde co zlepšit a kde nepovolit.